اشتباهات رایج در رژیم غذایی صبحانه و ناهار

اشتباهات رایج در رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی سالم علاوه بر تناسب اندام بر افزایش سطح سلامت عمومی بدن نیز تاثیر فراوانی دارد. در این میان در جوامع برخی از عادات ناسالم در غذا خوردن وجود دارند که موجب چاقی و ابتلا به بیماری‌هایی چون چربی، دیابت و فشار خون می‌شوند. در این مقاله برخی از اشتباهات رایج در رژیم غذایی ایرانی و آثار مخرب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مصرف غذا‌ها با طبع سرد

یکی از اشتباهات رایج در رژیم غذایی ایرانی مصرف غذاهایی با طبع سرد است. این غذاها موجب افزایش غلظت خون می‌شوند. از جمله این غذاها می‌توان باقالی پلو، زرشک پلو، ماهی و مرغ را نام برد. برای رفع سردی این گونه غذاها باید با آن‌ها ادویه‌های گرم مثل دارچین یا فلفل سیاه مصرف کرد. همچنین در وعده صبحانه بهتر است علاوه مصرف لبنیاتی چون پنیر، کره و… از گرمیجاتی مانند عسل و گردو نیز استفاده کنید.

مصرف غذا‌ها با طبع سرد

مصرف ترشیجات و ماست همراه غذا

یکی دیگر از اشتباهات رایج در رژیم غذایی ایرانی مصرف ماست و ترشیجات همراه غذا و به ویژه غذاهای گوشتی است. ماست و ترشی سرد هستند و در هضم غذا اختلال ایجاد می‌کنند. هم‌چنین کلسیم موجود در ماست موجب جلوگیری از جذب آهن غذا در بدن می‌شود.

مصرف ترشیجات

خوردن پنیر به تنهایی برای صبحانه

پنیر خوراکی با طبع سرد است. یکی دیگر از اشتباهات رایج در رژیم غذایی ایرانی مصرف آن به تنهایی و بدون گرمیجات و خوراکی‌های حاوی فسفر مثل گردو و در هنگام صبح است. مصرف پنیر به تنهایی موجب تضعیف ذهن، کاهش تمرکز و بی‌حالی می‌شود. بهترین زمان برای مصرف پنیر هنگام شب و همراه با گردو، زیره و سیاه دانه است.

خوردن پنیر

مصرف زیاد شکر در رژیم غذایی ایرانی

یکی دیگر از اشتباهات رایج در رژیم غذایی ایرانی که منحصر به صبحانه و ناهار هم نیست، مصرف بیش از اندازه شکر است. مصرف شکر در ایران بیشتر از میانگین جهانی است. شکر مضرات زیادی دارد؛ تا جایی که به آن سم سفید نیز می‌گویند. شکر عامل ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت و فشار خون است.

خوردن میوه بلافاصله بعد از خوردن غذا

خوردن میوه بعد از غذای اصلی موجب مسمومیت سیستم گوارشی و اختلال در هضم صحیح و کامل غذا می‌شود. از طرف دیگر خوردن میوه بعد از غذا حجم زیادی از کالری به بدن وارد می‌کند. در نتیجه باعث اضافه وزن می‌شود. بهترین زمان مصرف میوه در هنگام خالی بودن معده و قبل از وعده‌های غذای اصلی است. در این زمان‌ها، اشتهای شما نسبت به غذا کم‌تر می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند.

خوردن میوه

اهمال در خوردن صبحانه

عدم توجه کافی به وعده‌ صبحانه از دیگر اشتباهات رایج در رژیم غذایی ایرانی‌هاست. البته این عادت بد به تازگی وارد زندگی مدرن شده است و علت اصلی آن دیر بیدار شدن و نداشتن زمان کافی است. صبحانه نخوردن موجب چاقی و هم‌چنین عدم کارایی کافی ذهن می‌شود.

تاثیر دیگر عدم مصرف صبحانه گرسنگی بیش از حد در هنگام ظهر و در نتیجه پرخوری موقع نهار است. وعده‌ی صبحانه مهم‌ترین وعده‌ی غذایی است و در حفظ سلامتی و تناسب اندام نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. برای صبحانه باید از مواد غذایی سالم و طبیعی مثل میوه‌ها، لبنیات، آجیل و کربوهیدرات‌ها و مواد پروتئینی سالم استفاده کرد.

اگر هر کدام از اشتباهات ذکر شده در رژیم غذایی شما وجود دارد، بهتر است هر چه سریع‌تر و پیش از اینکه سلامتی شما تحت تأثیر قرار گیرد، آن‌ها را از بین ببرید.

مطلب پیشنهادی :

بهترین زمان برای خوردن صبحانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code